Nedan finner ni de vanligaste frågorna & svaren som styrelsen får.
Fråga: Tv-boxen fungerar inte, kan ni hjälpa mig?
Svar: Föreningen har bytt TV-avtal från Allente till Telia. Bytet innebär att vi minskar kanalutbudet från tidigare 20 till 7 kanaler. Vill man ha ett större kanalpaket finns möjligheten att uppgradera till ett rabatterat pris hos Telia.
Praktisk information kring bytet:
Er nuvarande tv-box (från viasat) kan ni slänga på en återvinningsstation som tar emot elektronisk utrustning. (Det gör vi inte i föreningens soprum!) Lägenhetsinnehavaren måste själv aktivera sin TV-tjänst hos Telia. Det görs på hemsidan (www.telia.se/aktivera). Vid aktivering skickas en tv-box från Telia, 1 st per hushåll. Boxarna är snabba, stabila och kan gömmas under/bakom tv-möbel/tv. Svt Play samt Netflix (krävs konto från Netflix) är integrerat.
Telia står för alla kostnader och support kring utrustningen om den skulle gå sönder osv. Vid aktivering får man även tillgång till Telia Play. På så vis kan man nyttja tv-paketet utan att använda boxen. 2 stycken kan kolla på Telia Play samtidigt. Är man inte i behov av boxen utan endast vill ha tillgång till Telia Play löser man det enklast genom att ringa till kundtjänst (020 202070) och förklara att man vill aktivera sin TV-tjänst utan att få boxen.
Fråga: Mitt internet fungerar inte, kan ni hjälpa mig?
Svar: Föreningen kan inte hjälpa till med internet som inte fungerar. För att få hjälp med detta måste ni kontakta Umeå Energi på 090- 16 00 20.
Fråga: Mina grannar stör, vad ska jag göra?
Svar: Att bo i en lägenhet innebär att man som boende måste acceptera att grannar kan störa ibland. Bara det faktum att vi har ordningsregler som innebär att det ska vara tyst efter 24:00 på helger innebär inte att föreningen får förbjuda fester efter 24:00. Det föreningen kan förbjuda är det som regleras enligt bostadsrättslagen, att en boende får ”inte utsätta sina grannar för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra bostadsmiljön på ett sätt som inte skäligen bör tålas”. Enstaka störningar bör därför skäligen tålas, återkommande störningar bör inte tålas.
Med det sagt är det viktigt att vi respekterar våra grannar och tänker på att inte vara högljudda. Om en granne är högljudd bör ni börja med att knacka på hos grannen, om det inte fungerar så kan ni kontakta Securitas. För även anteckningar så att vi i styrelsen har underlag att agera på. Den störande grannen kommer att få betala en utryckningsavgiften till Securitas (om Securitas inte kommer fram till att det var någon störning, så är det den som ringde ut som får betala avgiften).
Fråga: Frågor om övernattningslägenheten:
Svar: Information finns under fliken ”Övernattningslägenhet”
Fråga: Jag har övriga fel som jag behöver hjälp med.
Svar: För fel i lägenheten, trapphus eller övriga utrymmen, kontakta EMFA. Kontaktuppgifter finner ni under fliken ”Kontakt”.
Fråga: Jag har tappat bort mina nycklar, hur gör jag?
Svar: För att göra fler eller nya nycklar tar ni med er överlåtelseavtalet till er lägenhet och kontaktar en låssmed. Kontaktuppgifter till en låssmed finner ni nedan.
AB Byggbeslag Lås & Säkerhet
(Tidigare Låskedjan i Umeå AB)
Spårvägen 8
901 31 Umeå
Telefon: 010-163 67 50
NY ADRESS 1/9 2021
Spårvägen 11
901 31 Umeå
Fråga: Jag har tappat bort mina blåa taggar, hur får jag en ny?
Svar: Kontakta EMFA så hjälper dom er att beställa nya.
Fråga: Jag vill hyra en parkering, hur gör jag?
Svar: För att hyra parkering behöver ni kontakta BDO, brfumea@bdo.se.
Kortfattad information om parkeringarna:
Priserna är 650kr/ mån för en carport och 450kr/mån för en vanlig parkeringsplats. Uppsägningstiden är 3 månader. När ni kontaktat BDO, får ni ett avtal hem som ska signeras. Varje medlem som hyr en parkeringsplats är själv ansvarig över renhållningen av sin plats, dvs ska den som hyr själv skotta och sopa sin plats. Föreningen ansvarar enbart för sopning & skottning av genomfarter.